Geras reklamos vertėjas ir pats mokės ją kurti
Rinkodaros tekstų vertimo aspektai
Rinkodarininkų (marketingo specialistų) gebėjimas veiksmingai bendrauti su įvairiomis auditorijomis yra jų duona kasdieninė. Vertimo paslaugos — nepamainoma tarptautinės rinkodaros dalis. Vertėjas, dirbantis su užsienio šaliai skirtos reklaminės kampanijos tekstais, didele dalimi ir pats tampa tų tekstų autoriumi. Mat originalaus teksto autorius gali tik pasiūlyti originalią mintį, tačiau parinkti būdą, kaip ją pasakyti, kad ji suveiktų taip pat magiškai, kaip ir originalo kalba, tenka vertėjui. Čia kaip su grožine literatūra. Kad tinkamai išverstų giliausias prasmes, vertėjas pats savo talentu ir gebėjimais turi bene prilygti autoriui. Dėl to neretas atvejis, kai vienų rašytojų kūrinius verčia kiti rašytojai.
Reklaminius tekstus gali tinkamai versti tik tie, kurie patys gebėtų parašyti parduodantį tekstą. O kad reklamos vertimas būtų visomis prasmėmis optimalus, privalu pasirūpinti ir filologiniais, ir komerciniais teksto aspektais. Nieko gero, jei rinkodaros tekstą kuria vadybininkai be literatūrinio talento. Dar problemiškiau, jei rinkodaros tekstą sukuria filologai, neišmanantys komercinių šio darbo aspektų.
Kalbos barjeras kaip verslo galimybė
Bet kurios sėkmingos tarptautinės rinkodaros kampanijos pagrindas yra gebėjimas vietos auditorijai nusiųsti žinią, kurią ji palankiai sutiktų ir būtų pasirengusi į ją reaguoti. Vertėjas atlieka labai svarbų vaidmenį pritaikant žinią taip, kad ji perteiktų prekės ženklo mintį, bet kartu ir paisytų konkrečios užsienio šalies gyventojų kultūrinių ir mentaliteto niuansų.
Susijusi tema: vienas patikimiausių būdų šauniai integruotis į tarptautines rinkas ir sulaukti pirmarūšių užsakymų — prabilti kuo geresne anglų kalba. Kaip tai įgyvendinti praktiškai, aptariama straipsnyje „Lietuvių — anglų vertimas: mūsų langas į pasaulį“.
Nuo verslo priklauso, ar kultūrinę atskirtį jis vertins kaip trukdį, ar kaip galimybę. Jeigu užsienio bendrovė siunčia tokią žinią, kurią vietos auditorija priima kaip savą, tokia užsienio bendrovė vietos rinkai gali atrodyti netgi įdomesnė už vietos verslus. Mat tokiu atveju pirkėjams susidarys įspūdis, kad ta užsienio bendrovė yra pakankamai sava, bet tuo pačiu ir siūlo kažką originalaus, nes, priešingu atveju, kam gi jai eiti į užsienio rinką?
Idealus savumo ir naujumo derinys
Psichologai nustatė, kad palankiausiai priimame tuos, kurie didele dalimi yra kaip mes, bet, gerai įsižiūrėjus, kažkiek dar ir skiriasi. Pavyzdžiui, jeigu į Lietuvą atkeliautų čadrų prekybininkas iš Pakistano, jo prekyba čia sužlugtų nė neprasidėjusi, nes prekė pernelyg kultūriškai nutolusi nuo vietos gyventojų. Jeigu latviai atvežtų vanilinių ledų, visiškai tokio pat skonio, kokius gamina ir keli Lietuvos gamintojai, jų prekyba taip pat didelių turtų nepadėtų susikrauti. Bet jei tie ledai būtų šiek tiek patobulinti ir originalesni negu vietiniai – pirkėjų dėmesys būtų garantuotas, nes iš užsieniečių tikimės tam tikro originalumo.
Patyręs rinkodaros tekstų vertėjas šiuos niuansus žino ir kuria tekstus, kurie išlaikytų reikiamą atpažįstamumo ir naujoviškumo derinį. Žinoma, konkrečias proporcijas nurodyti sunku, tačiau yra atvejų, kai naujoviškumo dalis gali būti gan didelė. Pavyzdžiui, tuo atveju, kai reklamuojama naujos kartos technologija jaunimui, atkeliaujanti iš išsivysčiusios užsienio šalies. Ir priešingai. Tam tikrais atvejais verčiau jau pabrėžti atpažįstamumą. Pavyzdžiui, kai reklamuojamas solidus viešbučių tinklas ar per šimtmečius įsitvirtinęs prekės ženklas.
Prekės ženklo nuoseklumas
Antra vertus, vertėjas turi parengti medžiagą taip, kad ji vis dar būtų atpažįstama ir priimtina užsienio bendrovei. Ir jums nepatiktų, jei užsienietis vertėjas perdarytų jūsų prekės ženklo žinią taip, kad nebegalėtumėte jos atpažinti. Juk reikia dar ir kultūrinį tiltą tarp šalių nutiesti! Žinia turi kelti entuziazmą ir vietos auditorijai, ir prekės ženklo savininkui.
Profesionalus vertimas padeda įmonėms pritaikyti savo žinią taip, kad esmė išliktų, tačiau būtų kultūriškai priimtina vietos auditorijai. Toks sumanus pritaikymas užtikrina prekės ženklo pripažinimą ir tarptautinių klientų pasitikėjimą.
Konkurencinis pranašumas
Šiandieninėje dinamiškoje rinkoje konkurencija arši. Įmonės, kurios naudojasi profesionaliomis vertimo paslaugomis, o jų vertėjai išmano ne tik filologinius, bet ir komercinius rinkodaros tekstų kūrimo aspektus, įgyja nemenką pranašumą. Siųsdamos reikiamą signalą, į kurį potencialūs užsienio klientai sureaguoja ir tampa pirkėjais, bendrovės iki minimumo sumažina patekimo į užsienio rinką trintį. Tokiu atvejų jų dalis rinkoje auga greičiau ir sklandžiau. Nenuostabu, kad įsitvirtinusios tarptautinės bendrovės nesidera dėl kainos su vertėjais, kurie išmano, ką daro.
Pagrindinė mintis
Kvalifikuotas rinkodaros tekstų vertimas, lokalizavimo paslaugos yra esminis sėkmingų tarptautinių rinkodaros kampanijų veiksnys. Tokios paslaugos leidžia įveikti kalbos barjerą ir net kliūtį priverčia dirbti jūsų labui. Profesionalus vertimas gali padėti išreklamuoti ir sustiprinti jūsų prekės ženklą užsienio rinkose. Jeigu sklandžiai įžengėte į vieną užsienio rinką, neatsispirsite pagundai žengti ir į kitą. Tarptautinės bendrovės tai daro nuolat. Taigi, vertėjų reikšmės tarptautinėje rinkodaroje pervertinti tiesiog neįmanoma.